Startup blog


Laten we een live testcase voor de e-logistiek beginnen! En laten we daar vanaf het begin over gaan bloggen. Waarom? Aan de Rijksuniversiteit Groningen coordineren we al 4,5 jaar, onder de vlag van logistiek topinstituut Dinalog, een groot onderzoeksproject naar Internetlogistiek. Met verschillende bedrijven en organisaties uit de e-commerce supply chain werken we daarin samen aan innovatieve concepten en oplossingen binnen onderzoeksthema’s als intralogistiek (warehousing) en multi-channel logistiek (hoe verdeel ik voorraad over een e-dc en mijn fysieke winkels?) We hebben in dat project ook drie jaar lang met spelers uit de e-commerce markt gesproken over een concept dat webwinkelen en vooral de aflevering van weborders eenvoudiger moet maken voor de consument. In brede zin zou dat de groei van ecommerce nog verder kunnen stimuleren. En bijdragen aan een meer duurzame organisatie van de logistiek achter het groeiende webwinkelen.

 

pakketje fragile

 

Verschillende enthousiaste en betrokken vertegenwoordigers van bedrijven uit de e-commerce keten hebben tijdens meerdere projectmeetings zeer waardevolle input geleverd voor een uitgebreide conceptschets. Helaas slaagde geen van hen erin om deze pitch uiteindelijk op de bühne bij hoger management te krijgen. Een jaar van herbezinning en stilte rondom het idee volgde. Een recente laatste poging, een zelf geinitieerde sessie met hoger management van grote logistieke organisaties, bracht aan het licht wat we eigenlijk al een tijd lang vreesden: de gevestigde orde in de ecommerce gaat (in ieder geval op dit moment) niet investeren in dit initiatief.

Aan de ene kant een tegenslag. Maar aan de andere kant een schitterende gelegenheid om het anders aan te pakken! We gaan het eens van onderuit en vanuit de maatschappij proberen. De tijd lijkt rijp, ook in de logistiek. Je hoort op congressen, seminairs, maar ook in artikelen en blogposts steeds meer professionals uit de ecommerce en logistiek praten over de noodzaak van een cultuuromslag in de logistiek. En over nieuwe manieren van innoveren, zoals scrum en hackatons. Natuurlijk heeft de-olifant-in-porselein-kast UBER daar een grote rol in gespeeld. Dat maakt zenuwachtig, een startup die uit het niets lijkt te komen en binnen no-time wereldwijd een enorme schare gebruikers achter zich weet. De kracht van Internet, slimme algoritmen en ICT en social media ten top.

Wat willen wij gaan doen? Een startup-idee begint vaak met een algemene frustratie, een probleem waar je in het dagelijks leven tegen aan loopt en waar je een oplossing voor wenst. De algemene frustratie achter Dubistr is de kleine frustratie van een pakketje dat niet afgeleverd kan worden omdat je niet thuis bent. Dat is overigens zowel frustratie voor de consument en de pakketbezorger. Die pakketbezorger krijgt immers in de meeste gevallen pas betaald wanneer het pakketje daadwerkelijk is afgeleverd. Volgende ingrediënt is een op het oog eenvoudig basis-oplossing voor het probleem. En in de huidige wereld komt die basis-oplossing vaak neer op het verbinden van mensen, diensten en producten.

Wat als de pakketbezorger op het moment van afleveren accurate informatie paraat heeft over hoe jij je pakketje wil, waar en hoe laat én vooraf al weet wat er moet gebeuren als je onverhoopt toch niet thuis bent? Dan stijgt volgens ons de kans dat jouw pakketje sneller in je handen ligt. Wij zien een basis-oplossing in een applicatie en database waarin jij als consument voor (uiteindelijk) alle webshops je logistieke voorkeuren kunt aangeven. Eigenlijk een soort afleverpaspoort dus, met al jouw ‘default’ aflevervoorkeuren op een rijtje. Uiteraard kun je per situatie, per webaankoop, je aflevervoorkeuren eenvoudig wijzigen. Lees hier een uitgebreide schets van onze ideeen.

Wat zijn de doelen van deze blog en dit initiatief? Ten eerste, als Rijksuniversiteit Groningen eens anders met innovatie, onderzoek en ontwikkeling om gaan. De nieuwe wereld van startups en innovatie niet van de zijlijn blijven bekijken, maar er middenin staan. Leren door te doen. Experimenteren. Fail-faster-learn-faster.

Daarnaast hopen we met deze blog de logistieke sector deelgenoot te maken van een live testcase. Door er open en transparant over te bloggen hopen we logistieke medewerkers en managers een mogelijkheid te bieden van dichtbij het nieuwe innoveren mee te maken. Door te lezen, maar vooral ook mee te doen.

Daarnaast hopen we talentvolle en creatieve mensen samen te brengen; Developers, studenten, ondernemers, vormgevers. Let op: dat betekent niet dat we alleen ‘IT-nerds’ zoeken. De focus moet niet alleen op algoritmen liggen. Zoals Ricardo Semler in februari in VPRO Tegenlicht stelde: “Te veel intelligentie bij elkaar kan nooit wijs worden”. Oftewel, “al stop je nog zoveel nerds bijelkaar met slimme algoritmes, dan heb je nog geen bedrijf dat toekomstbestendig is”!!! Je moet een afspiegeling van je omringende cultuur bij elkaar brengen en daarmee samen werken.

Goh, en als blijkt dat we op termijn samen een disruptieve innovatie in handen hebben, is dat mooi meegenomen toch? 🙂 Dan is het teruglezen van onze blog een interessant naslagwerk.

Reageren? Gebruik het contactformulier, klik hier.